OBCHODNÉ PODMIENKY QUATRO
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
- O TOMTO DOKUMENTE
Tento dokument predstavuje Všeobecné Obchodné podmienky pre Quatro
(ďalej len „Obchodné podmienky“), ktoré upravujú vzťahy medzi
Bankou a Klientom v súvislosti s rokovaním o uzatvorení, uzatvorením
alebo uplatňovaním práv a plnením povinností vyplývajúcich zo zmluvy
o viazanom spotrebiteľskom úvere uzatvorenej v súlade so Zákonom
o spotrebiteľských úveroch, na základe ktorej sa Banka zaväzuje poskytnúť
Klientovi viazaný spotrebiteľský úver s produktovým označením
Quatro. Tieto Obchodné podmienky tvoria neoddeliteľnú súčasť
Zmluvy, pokiaľ sa na ne Zmluva odvoláva. V prípade nesúladu medzi
ustanoveniami príslušnej Zmluvy a týmito Obchodnými podmienkami
majú prednosť ustanovenia Zmluvy. Jednotlivé ustanovenia týchto Obchodných
podmienok sú záväzné pre Banku, ako aj pre Klienta. - DEFINÍCIE
Pojmy použité v týchto Obchodných podmienkach majú rovnaký význam
ako pojmy použité v Zmluve. Vo vzájomných vzťahoch medzi
Bankou a Klientom na účely týchto Obchodných podmienok, prípadne
Zmluvy, ak v Zmluve nie je uvedené inak, majú nižšie uvedené pojmy
tento význam:
Akontácia: znamená časť Kúpnej ceny Tovaru alebo Služby zaplatenú
Klientom ako kupujúcim Sprostredkovateľovi v zmysle Kúpnej zmluvy.
Amortizačná tabuľka: tabuľka obsahujúca splátky a lehoty na ich zaplatenie
vrátane rozpisu každej splátky s uvedením amortizácie istiny,
úrokov vypočítaných na základe úrokovej sadzby Úveru a poistného.
Banka: znamená Všeobecná úverová banka, a. s., IČO: 31 320 155 so
sídlom Mlynské Nivy 1, 829 90 Bratislava, zapísaná v Obchodnom registri
Mestského súdu Bratislava III, oddiel: Sa, vložka č. 341/B.
Celková čiastka: znamená celkovú čiastku, ktorú musí Klient uhradiť
Banke, t. j. súčet všetkých Splátok dohodnutých medzi Klientom a Bankou
v Zmluve.
Celkové náklady spotrebiteľa: znamenajú výšku celkových nákladov
Klienta ako spotrebiteľa spojených s ponúkaným Úverom.
Celková výška a mena viazaného spotrebiteľského úveru (ďalej
len „Úver“): znamená celkovú výšku viazaného spotrebiteľského úveru
v čiastke poskytnutej Klientovi zo strany Banky.
Doplatok kúpnej ceny: znamená sumu, ktorú poskytne Banka Klientovi
na splnenie záväzku Klienta z Kúpnej zmluvy, zníženú o uhradenú
Akontáciu. V prípade, ak Klient neuhradí Sprostredkovateľovi Akontáciu,
Doplatok kúpnej ceny sa rovná Kúpnej cene.
Fixná ročná úroková sadzba: znamená úrokovú sadzbu určenú
percentuálnou sadzbou za rok (per annum, v skratke p. a.) uvedenú
v Zmluve, ktorá sa počas trvania zmluvného vzťahu nemení.
Klient: fyzická osoba, ktorej Banka ponúka alebo poskytuje na základe
Zmluvy Úver na iný účel ako výkon zamestnania, povolania alebo
podnikania.
Kúpna cena: znamená kúpnu cenu Tovaru alebo Služby.
Kúpna zmluva: kúpna zmluva uzatvorená medzi Klientom a Sprostredkovateľom,
predmetom ktorej je kúpa Tovaru alebo Služby.
Mimoriadna splátka: čiastočné splatenie Úveru pred lehotou jeho
splatnosti.
Občiansky zákonník: znamená zákon č. 40/1964 Zb. v znení neskorších
predpisov.
Obchodné miesto: znamená prevádzkové priestory Banky, v ktorých
spravidla dochádza k vykonávaniu bankových obchodov (vznik, zmena
alebo zánik záväzkových vzťahov medzi Bankou a Klientom).
Obchodné miesto Sprostredkovateľa: znamená prevádzkový priestor
Sprostredkovateľa, v ktorom poskytuje svojim zákazníkom Tovar alebo
Služby na účel ich predaja.
Pracovný deň: znamená deň, ktorý nie je dňom pracovného pokoja
podľa zákona č. 241/1993 Z. z. o štátnych sviatkoch, dňom pracovného
pokoja a pamätným dňom v znení neskorších predpisov a podľa
zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov.
Predzmluvný formulár: znamená formulár s názvom Štandardné
európske informácie o spotrebiteľskom úvere (Quatro), resp. o spotrebiteľskom
úvere týkajúce sa konverzie dlhu, ktorý poskytuje Banka
Klientovi pred uzatvorením Zmluvy a ktorý obsahuje základné informácie
a údaje týkajúce sa ponúkaného Úveru.
Reklamačný poriadok: upravuje vzájomné právne vzťahy medzi Bankou
a Klientom v súvislosti s uplatnením reklamácií Klienta, najmä spôsob
ich predloženia, ich náležitosti, lehoty a spôsob ich vybavovania.
Reklamačný poriadok je Klientom k dispozícii na všetkých Obchodných
miestach Banky prístupných verejnosti. Nachádza sa na Webovom
sídle Banky.
2
Ročná percentuálna miera nákladov (ďalej len „RPMN“): znamená
celkové náklady Klienta spojené s poskytnutím Úveru, vyjadrené ako
ročné percento z celkovej výšky Úveru podľa Zákona o spotrebiteľských
úveroch.
Služba Nonstop banking: služby elektronického bankovníctva poskytované
Klientovi na základe zmluvy o využívaní služieb Nonstop banking
za podmienok a v súlade s VOP VÚB, a. s. pre depozitné produkty.
Služba: znamená služba, ktorá na základe Kúpnej zmluvy medzi Klientom
ako kupujúcim a Sprostredkovateľom ako predávajúcim bola dodaná
Sprostredkovateľom a prevzatá Klientom.
Splátka: pravidelná splátka Úveru, dohodnutá medzi Klientom a Bankou
v Zmluve, ktorej časť tvorí splátka istiny Úveru a zvyšnú časť tvorí
splátka úrokov Úveru, resp. poistného, ak je Úver poistený.
Splátkový kalendár: znamená rozpis jednotlivých Splátok s určením
termínu a výšky.
Sprostredkovateľ: znamená fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá
na základe zmluvy s Bankou vyvíja činnosť smerujúcu k uzatvoreniu
Zmluvy alebo ktorá môže uzatvoriť Zmluvu za Banku a v jej mene. Pri
viazaných spotrebiteľských úveroch určených na financovanie Tovaru
alebo Služby Klientom je Sprostredkovateľ zároveň vo vzťahu ku Klientovi
predávajúcim.
Tovar: znamená výrobok, ktorý na základe Kúpnej zmluvy medzi Klientom
ako kupujúcim a Sprostredkovateľom ako predávajúcim bol odovzdaný
Sprostredkovateľom a prevzatý Klientom.
Trvanlivé médium: znamená každý prostriedok, ktorý umožňuje uloženie
informácií spôsobom prístupným na používanie v budúcnosti
na časové obdobie zodpovedajúce účelom informácií a ktorý umožňuje
verné reprodukovanie uložených informácií bez ich zmeny.
Úver: peňažné prostriedky, ktoré Banka poskytuje Klientovi ako dlžníkovi
ako úver v súlade so Zákonom o spotrebiteľských úveroch na základe
Zmluvy a ktoré sa Klient zaviazal vrátiť Banke spolu s Príslušenstvom
podľa podmienok dojednaných v Zmluve.
VÚB Online Banking: služby elektronického bankovníctva poskytované
Klientovi na základe zmluvy o využívaní služieb VÚB online banking
za podmienok a v súlade s VOP VÚB, a.s. pre depozitné produkty.
Webové sídlo: znamená internetová stránka Banky dostupná na www.
vub.sk alebo www.quatro.sk.
Zákon o bankách: znamená zákon č. 483/2001 Z. z. o bankách v znení
neskorších právnych predpisov.
Zákon o finančných službách na diaľku: znamená zákon č. 266/2005
Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri finančných službách na diaľku a o zmene
v doplnení niektorých zákonov.
Zákon o spotrebiteľských úveroch: znamená zákon č. 129/2010 Z.
z. o spotrebiteľských úveroch a o iných úveroch a pôžičkách pre spotrebiteľov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zmluva: znamená písomnú zmluvu o viazanom spotrebiteľskom úvere
uzatvorenú medzi Klientom a Bankou na dobu určitú v zmysle Zákona
o spotrebiteľských úveroch, predmetom ktorej je poskytnutie Úveru zo
strany Banky na financovanie Kúpnej zmluvy a záväzok Klienta vrátiť
poskytnutý Úver spolu s príslušenstvom za podmienok dojednaných
v Zmluve.
Zverejnenie: znamená sprístupnenie dokumentu alebo informácie
na Obchodnom mieste, Obchodnom mieste Sprostredkovateľa, Webovom
sídle, prostredníctvom Služby Nonstop banking a VÚB Online banking
alebo iným vhodným spôsobom, ktorý Klientovi umožní oboznámiť
sa s ním. Zverejnenie nadobudne účinky jeho sprístupnením. - PODMIENKY POSKYTNUTIA A ČERPANIA ÚVERU
3.1. Banka poskytuje Klientovi Úver na základe jeho žiadosti a po posúdení
jeho schopnosti splácať Úver v súlade a za podmienok určených
Zákonom o spotrebiteľských úveroch. Pred poskytnutím
Úveru sa Banka zaväzuje Klientovi poskytnúť informácie o Úvere
a jeho podmienkach v podobe predloženia Predzmluvného formuláru.
3.2. Klient podpísaním Zmluvy žiada Banku, aby ňou poskytovaný
Úver v časti Kúpna cena a v prípade, ak Klient uhradí Sprostredkovateľovi
Akontáciu, tak v časti Doplatok kúpnej ceny, poukázala
na účet Sprostredkovateľa.
3.3. Banka sa Zmluvou zaväzuje zaplatiť za Klienta Kúpnu cenu/Doplatok
kúpnej ceny za Tovar alebo Službu priamo Sprostredkovateľovi.
V prípade, ak Klient uhradí Sprostredkovateľovi Akontáciu,
Banka sa zaväzuje zaplatiť za Klienta Sprostredkovateľovi Doplatok
kúpnej ceny.
3.4. Banka sa zaväzuje poskytnúť Úver po dodaní Tovaru alebo Služby
zo strany Sprostredkovateľa vo výške uvedenej na daňovom doklade
vystavenom Sprostredkovateľom.
3.5. Ak sa Klient rozhodne zaplatiť Akontáciu, zaplatí Akontáciu priamo
Sprostredkovateľovi pri nákupe Tovaru alebo Služby.
3.6. Klient si dohodne priamo so Sprostredkovateľom spôsob, miesto
a čas odovzdania a prevzatia Tovaru alebo dodania Služby. - ZÁKLADNÉ PRÁVA A POVINNOSTI
4.1. Banka poskytuje Klientovi Úver na základe uzatvorenej písomnej
Zmluvy, pričom poskytnutie Úveru je Banka oprávnená viazať:
a) na splnenie podmienok s Klientom dohodnutými v Zmluve
a/alebo;
b) na účel dohodnutý s Klientom v Zmluve.
4.2. Klient je povinný poskytnutý Úver splácať riadne a včas v podobe
pravidelných Splátok,spôsobom a za podmienok dohodnutých
v Zmluve.
4.3. Banka má právo preveriť pravosť a obsah dokladov predložených
Klientom v súvislosti s poskytnutím Úveru.
4.4. Banka sa zaväzuje poskytnúť Klientovi na jeho požiadanie výpis
z účtu vo forme Amortizačnej tabuľky bezplatne, kedykoľvek počas
celej doby trvania Zmluvy. - PODMIENKY SPLÁCANIA ÚVERU
5.1. Klient je povinný splácať poskytnutý Úver riadne a včas, a to
v pravidelných mesačných Splátkach v sume a termínoch uvedených
v Zmluve.
5.2. Prvá Splátka je splatná nasledujúci mesiac po čerpaní Úveru, pokiaľ
nie je dohodnuté inak.
5.3. Splátka sa považuje za splatenú okamihom pripísania finančných
prostriedkov v predpísanej výške Splátky na účet Banky. V prípade,
ak deň splatnosti Splátky pripadne na sobotu, nedeľu alebo
sviatok, tak splatnosť Splátky sa posúva na najbližší pracovný
deň.
5.4. Voľba spôsobu splácania Úveru je na Klientovi a je uvedená
v Zmluve. Klient je oprávnený splácať Úver inkasom z Bežného
účtu alebo iným bezhotovostným alebo hotovostným spôsobom
3
v rovnakej mene, ako je mena poskytnutého Úveru. V prípade
splácania Úveru SEPA inkasom z účtu vedeného v Banke, Banka
realizuje SEPA inkaso na ťarchu účtu Klienta v deň splatnosti
splátky alebo v nasledujúci pracovný deň, ak deň splatnosti splátky
pripadne na sobotu, nedeľu alebo sviatok. V prípade splácania
Úveru SEPA inkasom z účtu vedeného v inej banke je potrebné,
aby Klient Banke udelil Mandát na inkaso v SEPA a splnil ďalšie
podmienky stanovené bankou, ktorá vedie účet. V prípade zmeny
údajov uvedených v Mandáte na inkaso v SEPA (najmä z dôvodu
zmeny účtu na inkasovanie, zmeny obchodného mena Banky,
zmeny referencie mandátu, zmeny identifikátora Banky ako príjemcu
inkasa) je potrebné, aby Klient Banke udelil nový Mandát
na inkaso v SEPA. V prípade splácania Úveru inkasným spôsobom
(pri splácaní z účtu vedeného v inej banke na základe udeleného
Mandátu na inkaso v SEPA v prospech Banky) Banka zabezpečí
účtovanie odplaty za poskytnutie Úveru, skutočných nákladov
za odoslanie upomienok, prípadne ďalších poplatkov súvisiacich
s príslušným Úverom v zmysle Zmluvy, resp. platného Cenníka
v čase účtovania.
5.5. Klient má právo počas trvania Zmluvy písomne požiadať Banku
o schválenie povolenia odkladu Splátok na určité obdobie, s uvedením
dôvodu. V prípade, ak Banka vyhovie žiadosti o povolenie
odkladu splátok, Úver je naďalej úročený Úrokovou sadzbou dojednanou
v Zmluve, pričom nezaplatené úroky a poistné naakumulované
za obdobie povoleného odkladu splátok budú splatné
ako prvé v poradí po uplynutí plánovaného odkladu splátok. Prvá
splátka po skončení povoleného odkladu splátok bude splatná až
po splatení naakumulovaných úrokov a poistného počas povoleného
odkladu splátok.
5.6. Poskytnutie Úveru Bankou na základe Zmluvy je oslobodené
od DPH v zmysle § 39 zákona č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej
hodnoty v znení neskorších predpisov.
5.7. Banka je povinná vykonávať zrážky daní v prípadoch určených
príslušnými právnymi predpismi. Na tento účel Klient poskytuje
Banke informáciu o svojej daňovej rezidencii (neobmedzená daňová
povinnosť z celosvetových príjmov). Ak je Klient daňovým
rezidentom aj iného štátu ako Slovenská republika a vzťahuje sa
na neho režim podľa zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia,
Banka je oprávnená vyžadovať predloženie vierohodného dokladu
preukazujúceho túto skutočnosť (napr. potvrdenie o daňovej
rezidencii). Akúkoľvek zmenu daňovej rezidencie je Klient povinný
bezodkladne oznámiť a predložiť Banke vierohodné doklady
preukazujúce túto zmenu. Pre účely plnenia povinností Banky
v súvislosti s dodržiavaním právnych predpisov v oblasti daní
a na zabezpečenie výmeny daňových informácií vyplývajúcich
najmä zo zákona č. 359/2015 Z.z. o automatickej výmene informácií
o finančných účtoch na účely správy daní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (FATCA/CRS), z akejkoľvek medzinárodnej
(medzivládnej) dohody medzi Slovenskom a Spojenými
štátmi americkými v súvislosti s vyššie uvedeným zákonom, alebo
akejkoľvek medzinárodnej dohody v súvislosti s vyššie uvedeným
zákonom, príp. inými predpismi v oblasti daní, je Klient
povinný, bezodkladne poskytnúť informácie, týkajúce sa jeho
daňovej rezidencie ako aj informáciu o pridelenom DIČ (daňovom
identifikačnom čísle) v tejto krajine a predložiť Banke doklady
preukazujúce túto skutočnosť (napr. potvrdenie o daňovej rezidencii)
najneskôr do 30 dní odo dňa schválenia žiadosti o úver.
Banka neposkytuje služby daňového poradenstva. Banka nezodpovedá
za daňový obsah transakcií, ktoré Klient vykoná pri využívaní
bankových produktov a služieb.
5.8. Na účely predloženia dokladu preukazujúceho skutočnosti podľa
bodu 5.7 týchto Obchodných podmienok sa neuplatnia ustanovenia
bodu 10.1. týchto Obchodných podmienok, Banka akceptuje
predloženie dokladu aj v inom ako slovenskom jazyku, a to predloženie
dokladu v listinnej podobe na ktoromkoľvek Obchodnom
mieste Banky alebo doručením dokladu prostredníctvom Služieb
Nonstop banking a/alebo VÚB Online Banking (napr. scanu dokladu).
5.9. Uplatnenie reklamácie Tovaru a/alebo Služby a reklamačné konanie
nemá vplyv na povinnosť Klienta splácať Úver dohodnutými
Splátkami. - UZATVÁRANIE ZMLÚV ELEKTRONICKÝMI PROSTRIEDKAMI
Nasledujúce pojmy majú na účely tohto článku, ak nie je medzi Bankou
a Klientom v Zmluve vyslovene dohodnuté inak, nasledovný význam:
Autentifikácia: proces overenia totožnosti Klienta pri prihlásení
do Služieb Nonstop banking a/alebo VÚB Online Banking na základe
použitia vybraných Bezpečnostných prvkov.
Autorizácia: súhlas s uzatvorením Zmluvy vrátane jej prípadných dodatkov.
Bezpečnostný prvok: nástroj jedinečne pridelený Klientovi, používaný
na Autentifikáciu a Autorizáciu pri využívaní Služieb Nonstop banking
a/alebo VÚB Online Banking. Bezpečnostné prvky Nonstop banking sú
PIN, biometrické údaje (napr. odtlačok prsta, rozpoznanie tváre), Identifikačné
číslo (ID), autorizačný SMS kód, jednorazový autorizačný kód
generovaný prostredníctvom mobilného tokenu, VIAMO PIN, mobilný
PIN a heslo. Bezpečnostné prvky VÚB Online Banking sú mobilný PIN,
SMS kód, Digitálny kód a biometrické údaje (napr. odtlačok prsta, rozpoznanie
tváre).
Úradný autentifikátor: znamená občiansky preukaz s elektronickým
čipom, vydaný príslušným slovenským orgánom) a bezpečnostný
osobný kód, ktoré sa používajú na identifikáciu Klienta pri prihlásení sa
do služieb Nonstop banking a/alebo VÚB Online Banking.
6.1. Banka poskytuje Úver aj prostredníctvom elektronických prostriedkov
vrátane Prostriedkov diaľkovej komunikácie (ďalej len
„Prostriedok“). K poskytnutiu Úveru prostredníctvom Prostriedku
dochádza za predpokladu, že Klientovi je zo strany Banky poskytovaná
Služba Nonstop banking a/alebo VÚB Online banking
a Klient s takýmto poskytnutím Úveru vysloví súhlas. Predmetom
tohto článku je dohoda medzi Klientom a Bankou týkajúca sa
spôsobu uzatvárania Zmluvy vrátane prípadných dodatkov k nej
prostredníctvom Prostriedkov, spôsob identifikácie Klienta a spôsob
vyjadrenia súhlasu Klienta s uzatvorením Zmluvy buď vyslovením
súhlasu alebo použitím Bezpečnostného prvku, vykonaním
podpisu na elektronickom zariadení alebo inými elektronickými
prostriedkami (ďalej spoločne len „elektronický podpis“).
6.2. Postup uzatvorenia Zmluvy/zmeny Zmluvy prostredníctvom Prostriedkov:
- Autentifikácia Klienta stanovenými Bezpečnostnými prvkami,
Úradným autentifikátorom - Vykonanie informačných povinností voči Klientovi pred
uzatvorením Zmluvy potrebných na jej uzatvorenie (predloženie
návrhu Zmluvy, Predzmluvného formuláru a prípadných
iných dokumentov) - Oboznámenie sa s obsahom Zmluvy/zmeny Zmluvy
a prípadných súvisiacich dokumentov - v závislosti od zvoleného Prostriedku, umožnenie zistenia
a opráv chýb a uloženie vyhotoveného znenia Predzmluvného
formuláru, Zmluvy, Obchodných podmienok,
prípadne iných dokumentov
4 - Autorizácia Zmluvy zo strany Banky
- Autorizácia Zmluvy zo strany Klienta, v závislosti od zvoleného
Prostriedku, určeným elektronickým podpisom
alebo vyslovením súhlasu - Uloženie vyhotovenia Zmluvy/zmeny Zmluvy, Obchodných
podmienok, Predzmluvného formuláru a prípadných
iných dokumentov (počas trvania Zmluvy budú príslušné
dokumenty uložené a dostupné Klientovi ) - Informovanie o možnostiach a dôsledkoch odstúpenia
od Zmluvy v prípade, ak to umožňujú osobitné predpisy.
6.3. Klient súhlasí, že Zmluvu uzatvorenú Prostriedkami prostredníctvom
Služieb Nonstop banking alebo VÚB Online banking,
Úradného autentifikátora alebo vybraného Obchodného miesta
Sprostredkovateľa bude Banka vzájomne považovať za uzatvorenú
po splnení náležitostí stanovených právnymi predpismi. Klient
vyhlasuje a potvrdzuje, že:
a) so spôsobom uzatvárania, zmeny a zániku Zmluvy podľa
tohto článku a s potvrdzovaním ich vzniku, prípadných
zmien alebo zániku Klient súhlasí a považuje ich za platné
a účinné v zmysle príslušných právnych predpisov,
b) identifikáciu považuje na účely uzatvárania Zmluvy Prostriedkami
podľa týchto Obchodných podmienok za dostatočnú,
jedinečnú a úplnú,
c) zrušením Služieb Nonstop banking a/alebo VÚB Online Banking
alebo dohody o spôsobe uzatvárania Zmluvy pomocou
Prostriedkov podľa tohto článku zo strany Banky a Klienta
nebude dotknutá platnosť ani účinnosť záväzkových vzťahov,
ktoré už takýmto spôsobom platne vznikli.
6.4. Banka od klienta nikdy nežiada zaslanie Bezpečnostných prvkov
a/alebo Úradného autentifikátora, alebo osobných údajov,
alebo iných údajov, ktoré sú predmetom bankového tajomstva,
prostredníctvom SMS správy, sociálnych sietí, e-mailu alebo
iných obdobných komunikačných prostriedkov. Klient je povinný
Banku bezodkladne informovať o všetkých pokusoch o získanie
Bezpečnostných prvkov, Úradného autentifikátora a údajov podľa
predchádzajúcej vety. Podozrenie zo zneužitia, straty, odcudzenia
alebo neautorizovaného použitia Úradného autentifikátora je
Klient povinný bezodkladne oznámiť príslušnému orgánu a požiadať
Banku o zablokovanie Bezpečnostných prvkov. Vzhľadom
na skutočnosť, že k vyzradeniu/odcudzeniu Bezpečnostných
prvkov a/alebo Úradného autentifikátora môže dôjsť v príčinnej
súvislosti so spáchaním trestného činu alebo toto konanie môže
mať za následok vznik škody alebo bezdôvodného obohatenia,
Klient je povinný bezodkladne Banku informovať o tom, že zistil
vykonanie úkonov prostredníctvom Bezpečnostných prvkov, ktoré
majú za následok Autorizáciu Zmluvy, uskutočnenú neoprávnenou
osobou v dôsledku takéhoto konania. V takýchto prípadoch
je Klient povinný Banke poskytnúť maximálnu možnú súčinnosť
pri zisťovaní príčin a následkov vyššie uvedeného konania. Ak
Banke v dôsledku takéhoto konania vznikne škoda v zmysle tohto
bodu Obchodných podmienok, Banka je oprávnená si vzniknutú
škodu uplatniť od Klienta, ktorý nepostupoval v súlade s týmto
bodom Obchodných podmienok.
- ZÁNIK ZMLUVY, PRÁVO KLIENTA NA ODSTÚPENIE OD ZMLUVY,
MIMORIADNA SPLÁTKA A SPLATENIE ÚVERU PRED LEHOTOU
SPLATNOSTI
7.1. Zmluva zaniká úplným, riadnym a včasným splnením všetkých
povinností Klienta vo vzťahu k Banke dojednaných v Zmluve.
7.2. Klient je oprávnený odstúpiť od Zmluvy bez uvedenia dôvodu
do 14 kalendárnych dní odo dňa uzavretia Zmluvy alebo odo
dňa, keď sú Klientovi doručené zmluvné podmienky podľa Zákona
o spotrebiteľských úveroch, ak tento deň nasleduje po dni
uzavretia Zmluvy. Oznámenie o odstúpení od Zmluvy je Klient
povinný zaslať Banke písomne alebo na inom trvanlivom médiu
dostupnom Banke. Lehota na odstúpenie od Zmluvy sa považuje
za dodržanú, ak oznámenie o odstúpení od Zmluvy bolo zaslané
najneskôr v posledný deň vyššie uvedenej lehoty. Ak Klient odstúpi
od Zmluvy, je povinný zaplatiť Banke istinu a úrok z tejto istiny
odo dňa, keď sa Úver začal čerpať, až do dňa splatenia istiny,
a to bezodkladne a najneskôr do 30 kalendárnych dní po odoslaní
oznámenia o odstúpení od Zmluvy. Úrok sa vypočíta na základe
dohodnutej úrokovej sadzby.
7.3. Ak došlo zo strany Klienta k odstúpeniu od Kúpnej zmluvy uzatvorenej
so Sprostredkovateľom, dochádza súčasne aj k zániku
Zmluvy medzi Klientom a Bankou. V prípade, ak bol Úver poskytnutý
na kúpu viacerých Tovarov a/alebo Služieb a Klient využil
svoje právo a odstúpil len od jednej Kúpnej zmluvy, tak dochádza
len k čiastočnému zániku Zmluvy medzi Klientom a Bankou vo
výške príslušnej Kúpnej ceny z Kúpnej zmluvy, od ktorej Klient
odstúpil.
7.4. Ak došlo k zániku Zmluvy a Klient vrátil Tovar Sprostredkovateľovi
alebo v prípade Služby nedošlo k poskytnutiu Služby Sprostredkovateľom,
Sprostredkovateľ a Banka si navzájom vysporiadajú
vrátenie poskytnutých peňažných prostriedkov bez účasti Klienta.
7.5. Nároky z Kúpnej zmluvy si uplatňuje Klient priamo u Sprostredkovateľa.
V prípade, ak nebude nárok Klienta ani po uplatnení
všetkých zákonných prostriedkov na dosiahnutie nápravy zo
strany Sprostredkovateľa uspokojený, má Klient právo uplatniť si
svoj nárok voči Banke.
7.6. Ak Zmluva zanikla a ak Klient uhradil peňažné prostriedky Banke
pred zánikom Zmluvy a oznámil Banke písomne alebo na inom
trvanlivom médiu dostupnom Banke zánik Zmluvy z dôvodu odstúpenia
od Kúpnej zmluvy, Banka je povinná mu tieto peňažné
prostriedky vrátiť najneskôr do 14 kalendárnych dní po doručení
tohto oznámenia.
7.7. Klient má právo kedykoľvek počas doby trvania Zmluvy splatiť
pred dohodnutou lehotou splatnosti poskytnutý Úver alebo vykonať
Mimoriadnu splátku. Klient sa zaväzuje oznámiť zámer predčasne
splatiť Úver alebo realizovať Mimoriadnu splátku na Obchodnom
mieste alebo písomne s úradne overeným podpisom
Klienta. V prípade, ak podpis Klienta na písomnej žiadosti nebude
úradne overený, je Banka oprávnená vykonať všetky potrebné
kroky smerujúce k overeniu totožnosti Klienta. Klient je povinný
uhradiť úrok vzniknutý len za časové obdobie od poskytnutia
Úveru do jeho splatenia.
7.8. Klient je oprávnený kedykoľvek požiadať Banku o vydanie potvrdenia
na účely posúdenia následkov predčasného splatenia
Úveru alebo realizácie Mimoriadnej splátky. Banka sa zaväzuje
na základe požiadavky Klienta vystaviť potvrdenie v rozsahu údajov
a spôsobom uvedeným v zmysle Zákona o spotrebiteľských
úveroch a vydať ho Klientovi bezodkladne, v zložitých prípadoch
najneskôr do 7 pracovných dní od prijatia žiadosti Klienta. Ak
po vydaní potvrdenia nedôjde k predčasnému splateniu Úveru
alebo k realizácii Mimoriadnej splátky, Banka má nárok na úhradu
účelne vynaložených nákladov v súvislosti s vydaním potvrdenia.
V prípade predčasného splatenia úveru alebo Mimoriadnej
splátky sa Klient zaväzuje zaplatiť poplatok za predčasné splatenie
úveru alebo Mimoriadnu splátku vo výške podľa aktuálne
platného Cenníka, resp. Zmluvy.
7.9. V prípade realizácie Mimoriadnej splátky má Klient právo sa
rozhodnúť, či v dôsledku realizácie Mimoriadnej splátky dôjde
k skráteniu lehoty splatnosti Úveru pri zachovaní Splátky, alebo
5
dôjde k zachovaniu dohodnutej lehoty splatnosti Úveru so znížením
Splátky. Ak sa Klient a Banka nedohodli a ani Klient neurčil
inak, tak platí, že realizácia Mimoriadnej splátky má za následok
skrátenie lehoty splatnosti Úveru pri zachovaní výšky mesačných
Splátok, o čom sa Banka zaväzuje Klienta písomne informovať.
7.10. Ak Klient zrealizuje Mimoriadnu splátku, má právo súčasne alebo
následne požiadať Banku o vydanie potvrdenia vo vzťahu k zostávajúcej
výške nesplateného Úveru. Banka sa zaväzuje na základe
žiadosti Klienta vydať potvrdenie v zmysle Zákona o spotrebiteľských
úveroch bezodkladne, v zložitých prípadoch najneskôr
do 7 pracovných dní od prijatia žiadosti Klienta.
7.11. Banka v prípade, ak Klient neprejaví svoju vôľu poskytnutý Úver
predčasne splatiť alebo vykonať Mimoriadnu splátku v zmysle
bodov 7.7 až 7.10 týchto Obchodných podmienok, je oprávnená
sumu prevyšujúcu dohodnutú výšku Splátky vrátiť Klientovi.
7.12. Klient, ktorý úplne splatí Úver pred lehotou splatnosti, je oprávnený
požiadať Banku o vydanie potvrdenia preukazujúceho skutočnosť,
že Úver bol splatený. Žiadosť Klienta nemusí mať písomnú
formu. Banka je povinná vydať Klientovi potvrdenie v rozsahu
a spôsobom uvedeným v § 16 ods. 8 Zákona o spotrebiteľských
úveroch bezodkladne, v zložitých prípadoch najneskôr do siedmich
pracovných dní od prijatia žiadosti Klienta.
7.13. Potvrdenie podľa predchádzajúcich bodov musí mať písomnú
formu a Banka je povinná vydať Klientovi potvrdenie v listinnej
podobe alebo na inom trvanlivom médiu, ktoré je Klientovi dostupné. - NÁSLEDKY NESPLÁCANIA ÚVERU
8.1. Úrok z omeškania: Banka je oprávnená v prípade omeškania
s úhradou jednotlivých Splátok uplatniť si aj úrok z omeškania.
Výška úroku z omeškania je určená v súlade s nariadením vlády
č. 87/1995 Z. z., ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia Občianskeho
zákonníka.
8.2. Vyhlásenie okamžitej splatnosti Úveru: Banka je oprávnená
v prípade riadneho a včasného nesplácania Splátok žiadať
od Klienta zaplatenie celej pohľadávky pred dátumom konečnej
splatnosti Úveru, ktorá sa stane okamžite splatnou (vyhlásiť
okamžitú splatnosť Úveru), ak je Klient v omeškaní s úhradou
jednej Splátky alebo čiastočného plnenia jednej Splátky počas
obdobia dlhšieho ako 3 mesiace, a to za podmienok ustanovených
v § 53 ods. 9 a § 565 Občianskeho zákonníka.
8.3. Vymáhanie a postúpenie pohľadávky: Banka je oprávnená
vymáhať pohľadávku Banky voči Klientovi prostredníctvom splnomocnených
tretích osôb a účtovať Klientovi náklady súvisiace
s vymáhaním pohľadávky Banky. Banka je tiež oprávnená postúpiť
pohľadávku Banky voči Klientovi inému veriteľovi za podmienok
ustanovených v § 17 Zákona o spotrebiteľských úveroch.
8.4. Zasielanie upomienok: Banka sa zaväzuje informovať Klienta
o tom, že nedošlo k splateniu Splátky dohodnutej v Zmluve v lehote
jej splatnosti, písomne alebo formou krátkej textovej správy
(SMS), a to najneskôr do 15 dní odo dňa splatnosti tejto Splátky. - ZMENA ÚDAJOV A ÚMRTIE KLIENTA
9.1. Banka si vyhradzuje právo aktualizovať údaje o Klientovi v rozsahu
údajov zapísaných v registri fyzických osôb (ďalej len „RFO“)
v zmysle zákona č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov
Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky
v znení neskorších právnych predpisov, najmä údaje o zmene
titulu, mena a priezviska, adresy trvalého pobytu a údajov týkajúcich
sa dokladu totožnosti, za predpokladu, že sú tieto údaje
o Klientovi k dispozícii v RFO. Údaje o Klientovi aktualizované
v zmysle predchádzajúcej vety považujeme za úplné a zodpovedajúce
skutočnosti, kým nie je preukázaný opak. Za nesprávnosť
údajov o Klientovi aktualizovaných v zmysle predchádzajúcej
vety Banka nenesie zodpovednosť. Klient je naďalej povinný Banku
bezodkladne informovať:
- o zmene v údajoch alebo dokumentoch, ktoré Banke
oznámil alebo predložil, najmä o zmene mena, priezviska,
adresy trvalého pobytu alebo iného pobytu alebo inej
podstatnej skutočnosti. V tejto súvislosti je Klient súčasne
povinný Banke predložiť originál alebo úradne osvedčenú
kópiu dokladu preukazujúceho takúto zmenu. - o zmene korešpondenčnej adresy, telefónneho čísla,
emailovej adresy, na ktorú Banka doručuje Klientovi informácie
alebo písomnosti. - o výmene, strate, alebo odcudzení dokladu totožnosti.
9.2. Akúkoľvek zmenu podľa bodu 9.1 zohľadní Banka najneskôr
nasledujúci deň odo dňa, kedy Banka informáciu získala, resp.
Banke bola informácia o zmene údajov doručená. Pre Banku sú
vždy záväzné posledné údaje o Klientovi, ktoré boli Bankou aktualizované
podľa údajov z RFO, resp. ktoré Klient oznámil Banke
v súlade s týmito Obchodnými podmienkami.
9.3. Korešpondenčná adresa uvedená v žiadosti o úver sa v súlade
s dojednanými podmienkami doručovania uplatní rovnako vo
vzťahu k všetkým uzatvoreným bankovým produktom a službám
poskytovaným Bankou. Ak nie je v Zmluve dohodnuté inak, voľba
odlišných korešpondenčných adries vo vzťahu k jednotlivým
bankovým produktom a službám Klienta nie je možná a akákoľvek
zmena korešpondenčnej adresy vykonaná po úspešnej
Autentifikácii Klienta vyvolá zmenu korešpondenčnej adresy
vo vzťahu k všetkým existujúcim produktom a službám Klienta
v rámci Banky.
9.4. V prípade, ak má Banka hodnoverne preukázané úmrtie Klienta,
najmä na základe originálu alebo úradne osvedčenej kópie dokladu
preukazujúceho túto skutočnosť, alebo z údajov dostupných
z RFO, Banka najneskôr nasledujúci bankový deň po hodnovernom
preukázaní úmrtia Klienta zablokuje a zruší Službu
Nonstop banking a/alebo VÚB Online banking zosnulého Klienta.
Smrťou Klienta sa povinnosti vyplývajúce zo zmluvného záväzku
stávajú súčasťou dedičského konania a prechádzajú na dedičov
zosnulého Klienta.
- DORUČOVANIE, KOMUNIKÁCIA A VYHLÁSENIA
10.1. Komunikácia medzi Bankou a Klientom prebieha v slovenskom
jazyku. Používanie iného jazyka je možné iba po vzájomnej dohode
Banky a Klienta.
10.2. Banka upozorňuje Klienta, že prenos informácií prostredníctvom
telefónu, SMS a elektronickej pošty (nezabezpečenej šifrovaním)
nie je bezpečným komunikačným prostriedkom. K obsahu takto
prenášaných správ môžu získať prístup neoprávnené osoby. Z
povahy týchto komunikačných prostriedkov nie je v možnostiach
Banky ani poskytovateľa elektronických komunikačných služieb
zabrániť neoprávnenému prístupu.
10.3. Banka doručuje písomnosti na poslednú oznámenú adresu Klienta
osobne na Obchodnom mieste, poštou, kuriérom, elektronicky
(vrátane Služieb Nonstop Banking a VÚB Online Banking), alebo
iným vhodným spôsobom, ktorý umožní Klientom oboznámiť sa
s doručovanou písomnosťou. V prípade potreby ale môže Banka
využiť na doručovanie aj inú, Banke známu adresu Klienta. Ak nie
6
je dohodnutý spôsob doručovania pre konkrétnu písomnosť medzi
Bankou a Klientom, Banka zvolí vhodný spôsob jej doručenia.
10.4. Písomnosť adresovaná Kientovi, sa považuje za doručenú, ak nie
je preukázaný iný deň doručenia:
a) dňom, keď Klient prevzal alebo odmietol prevzatie, ak je
písomnosť doručovaná osobne alebo kuriérom,
b) desiatym pracovným dňom, ak je písomnosť odoslaná poštou
obyčajne,
c) deň po jej odoslaní, ak je písomnosť zaslaná prostredníctvom
e-mailu alebo SMS, alebo prostredníctvom Služby
Nonstop banking a VÚB Online Banking, ak nie je preukázaný
iný deň doručenia.
10.5. Ak Banka odošle zásielku na poslednú Klientom riadne oznámenú
adresu, písomnosť sa považuje za doručenú aj vtedy, ak sa
vráti ako nedoručiteľná, v prípade ak sa nepreukáže niečo iné.
10.6. V súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ)
č. 2016/679 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných
údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje
smernica 95/46/ES (“Všeobecné nariadenie o ochrane údajov”),
Zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene
a doplnení niektorých zákonov, v zmysle Zákona o bankách
a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako aj iných príslušných
právnych predpisov je Banka oprávnená spracúvať osobné
údaje Klienta aj bez jeho súhlasu. Účelom spracovania je najmä
overenie totožnosti Klienta, a zistenie majetkových pomerov
Klienta, ponuka, uzatváranie, vykonávanie, a dokumentovanie
obchodov, a ďalej ochrana práv a oprávnených záujmov Banky
v rozsahu podľa príslušných všeobecne záväzných právnych
predpisov a platných interných predpisov. Zoznam alebo okruh
sprostredkovateľov v zmysle Všeobecného nariadenia o ochrane
údajov je spolu s bližšími informáciami o spracúvaní osobných
údajov zverejnený na Webovom sídle. - JEDNOSTRANNÁ ZMENA
11.1. Banka si vyhradzuje právo jednostranne zmeniť Zmluvu vrátane
týchto Obchodných podmienok z vážnych objektívnych dôvodov.
Za vážne objektívne dôvody sa považujú vecné a nezávislé dôvody
spočívajúce najmä:
a) v zmene právnych predpisov s dopadom na poskytovanie
spotrebiteľských úverov zo strany Banky;
b) v zmene na finančnom alebo bankovom trhu objektívne
spôsobilej ovplyvniť poskytovanie spotrebiteľských úverov
zo strany Banky;
c) v zmene technických, informačných a bezpečnostných
možností objektívne ovplyvňujúcich možnosti poskytovania
spotrebiteľských úverov zo strany Banky;
d) v medziročnej zmene miery inflácie potvrdenej Štatistickým
úradom Slovenskej republiky alebo v zmene indexu reálnej
mesačnej mzdy podľa oficiálnych údajov Štatistického úradu
Slovenskej republiky ovplyvňujúcej poskytovanie spotrebiteľských
úverov (ďalej len spoločne „Zmena“).
11.2. Banka si vyhradzuje právo jednostranne zmeniť Zmluvu, vrátane
týchto Obchodných podmienok, ak je to v prospech Klienta.
11.3. Banka si vyhradzuje právo z vážneho objektívneho dôvodu jednostranne
zmeniť Cenník a úrokové sadzby.
11.4. Banka sa zaväzuje o Zmene a jej dôvodoch písomne informovať
Klienta spôsobom a v lehote stanovenej podľa právnych predpisov
spolu s určením jej platnosti a účinnosti. V prípade, ak sa
zmena týka len úrokovej sadzby Úveru, tak sa Banka zaväzuje informovať
Klienta najneskôr 15 dní pred nadobudnutím účinnosti
tejto zmeny. V prípade, ak je Klient Zmenou dotknutý, má právo
vyjadriť nesúhlas so Zmenou, ktorý spolu s výpoveďou musí
doručiť Banke v lehote najneskôr deň pred navrhovaným dňom
účinnosti Zmeny. Ak na strane Klienta vystupuje viacero účastníkov,
tak nesúhlas musia vyjadriť všetci účastníci. V prípade, ak
Klient neprejaví svoj nesúhlas v zmysle tohto bodu Obchodných
podmienok, platí, že táto Zmena sa na Klienta vzťahuje.
11.5. V prípade uplatnenia práva vypovedať Zmluvu je Klient povinný
Banke uhradiť pohľadávku do lehoty určenej v písomnom oznámení.
11.6. Banka je oprávnená dopĺňať tieto podmienky z dôvodu zavedenia
nových služieb v oblasti spotrebiteľských úverov. Banka sa
zaväzuje informovať o doplnení týchto Obchodných podmienok
Klienta Zverejnením minimálne 1 kalendárny deň pred nadobudnutím
účinnosti. - ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
12.1. Orgánom dohľadu nad dodržiavaním povinnosti Banky v zmysle
Zákona o spotrebiteľských úveroch je Národná banka Slovenska,
so sídlom Imricha Karvaša 1, 813 25 Bratislava.
12.2. Klient sa podpísaním Zmluvy zaväzuje bezodkladne informovať
Banku o všetkých zmenách, ktoré nastali v právnom postavení
Klienta, najmä zmeny priezviska, adresy miesta trvalého pobytu,
kontaktných telefónnych čísel, oprávnenia konať, pričom najneskôr
zároveň s oznámením takýchto zmien predloží Banke aj doklad
osvedčujúci vykonanie takejto zmeny.
12.3. Zmluva sa stáva platnou a účinnou dňom jej podpísania posledným
účastníkom zmluvného vzťahu.
12.4. Banka informuje Klienta o možnosti alternatívneho riešenia sporov
prostredníctvom subjektov alternatívneho riešenia sporov,
ktoré sú oprávnené riešiť spory vzniknuté zo Zmluvy alebo v súvislosti
s ňou. Klient je oprávnený využiť možnosť alternatívneho
riešenia sporov a vybrať si príslušný subjekt alternatívneho riešenia
sporov, podľa svojej voľby. Podmienky alternatívneho riešenia
sporov, práva a povinnosti Banky a Klienta ako strán alternatívneho
riešenia sporov, sú upravené v zákone č. 391/2015 Z. z.
o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Zoznam
subjektov alternatívneho riešenia sporov sprístupňuje na svojom
webovom sídle Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Na webovom sídle Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky
(https://www.mhsr.sk/obchod/ochrana-spotrebitela/alternativne-
riesenie-spotrebitelskych-sporov-1/zoznam-subjektov-alternativneho-
riesenia-spotrebitelskych-sporov-1) Klient nájde aj
bližšie informácie o príslušnom subjekte alternatívneho riešenia
sporov a o podmienkach, na základe ktorých sa na tento subjekt
môže obrátiť.
12.5. Tieto Obchodné podmienky nadobúdajú platnosť dňom ich zverejnenia
a účinnosť dňa 1. 6. 2023